مجموعه مطلب آسیب های عصبی

“پارستزی” یا خواب رفتن و بی‌حسی اندام‌ها، یک احساس غیرطبیعی است که هیچ علت فیزیکی آشکاری ندارد. پارستزی شامل علائمی همچون: بی‌حسی و سوزن سوزن شدن می‌شود و می‌تواند به‌صورت موقت یا دائم ظاهر گردد.

هنگام بی‌حسی، دریافت حس پوست کاهش یافته و یا از بین می‌رود. مورمور شدن نیز احساس غیرمعمول در پوست است که اغلب تحت تعابیری همچون احساس سوزن سوزن شدن، حساس شدن، احساس فرورفتن اجسام نوک‌تیز در پوست، گزگز کردن، مورمور شدن و غیره بیان می‌شود. در اختلالات خاص، مانند سندرم پای بی‌قرار ، ممکن است سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، سوزش، خارش و درد به‌طور هم‌زمان ظاهر شوند.

خواب‌رفتگی و یا بی‌حس شدن می‌تواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شود، ازجمله: در تنه، دست‌وپا، انگشتان دست‌وپا، صورت و یا سر.

علائم حسی ما توسط مغز دریافت و تفسیر می‌شود. علائم حسی از تنه، اندام‌ها و پشت سر توسط اعصاب نخاعی به‌واسطه نخاع و علائم حسی صورت توسط عصب سه‌قلو (پنجمین عصب جمجمه‌ای)، به‌واسطه ساقه مغز انتقال می‌یابند. ناحیه پوست توسط ریشه عصبی واحدی از عصب نخاعی و یا عصب سه‌قلو، عصب دریافت می‌کند که به آن" درماتوم" می‌گویند. به‌واسطه وجود احساس غیرطبیعی در درماتوم، پزشک می‌تواند تشخیص دهد کدام عصب تحت تأثیر قرارگرفته است. علائم حسی پوست از طریق اعصاب حسی محیطی از طریق نخاع و یا از طریق عصب سه‌قلو و ساقه مغز به مغز منتقل می‌شوند.  اختلال در هر سطحی از این مسیرهای عصبی می‌تواند باعث بی‌حسی و یا خواب رفتگی دست و پا شود.

درمان پارستزی به علت آن بستگی دارد. پارستزی معمولاً توسط متخصص مغز و اعصاب درمان می‌شود. پس از درمان علت زمینه‌ای، ممکن است بیماری شما برطرف گردد. به‌عنوان‌مثال، اگر شما در اثر حرکات تکراری دچار آسیب‌دیدگی شده باشید، چند تغییر در شیوه زندگی و یا فیزیوتراپی می‌تواند مشکل را حل نماید.