مجموعه مطلب اختلالات مغز و اعصاب

MS یک بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی انسان یعنی مغز و نخاع است که احتمال می رود بعلت حمله ور شدن اشتباهی سیستم ایمنی بر علیه سیستم عصبی اتفاق می افتد .

علت این حمله اشتباهی سیستم ایمنی دقیقاً معلوم نیست ولی برخورد قبلی با بعضی عفونتهای ویروسی ، کمبود بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین D3 ، عوامل ژنتیکی، مصرف سیگار و علل ناشناخته دیگر ممکن است زمینه ساز آن باشند.

علائم  MSچیست؟

در MS آسیب اولیه به لایه پوشاننده عصب وارد می شود اگر یک رشته عصب را به یک رشته سیم برق تشبیه کنیم که از یک قسمت  پوشاننده و یک قسمت اصلی مرکزی تشکیل شده ابتدا آسیب وارده به قسمت پوشاننده عصب وارد می شود که این قسمت قابلیت ترمیم خود را دارد  بنابراین علائم اولیه ایجاد شده  گذرا است و بعد از چند روز یا چند هفته تقریباً بهبود می یابد ولی اگر این حملات ادامه یابد و به قسمت مرکزی عصب هم برسد دیگر علائم برگشت نخواهند داشت.

علائم مهم بیماری MS شامل :

• بی حسی یا ضعف در یک یا چند اندام
  • تاری دید در یک چشم همراه با درد
  • دوبینی
  • اختلال تعادل

نکته مهم این که علائم حداقل باید 24 ساعت ادامه داشته باشد .

سیر بیماری MS چگونه است؟

همانطور که گفته شد اکثر بیماران مبتلا ابتدا اعلائم گذرا (به مدت چند روز یا چند هفته ) را تجربه می کنند ولی بعد از چند سال در صورت عدم درمان و تکرار حملات آسیب های عصبی حالت ماندگار پیدا می کنند و بیمار دچار ناتوانی می شو.د .

بنابر این تشخیص و در مان زودرس در MS بسیار مهم است نکته مهم بعدی این است که ماهیت گذرا و نسبتاً خاموش بیماری مبتلایان را از انجام توصیه های پزشکی و ادامه درمان منصرف کند.

بعضی از انواع MS که شیوع کمتری دارند بدون وجود حملات واضح بلکه بطور آرام و بی سر و صدا باعث ناتوانی تدریجی در فرد می شوند که به نام MS پیشرونده اولیه گفته می شوند

تشخیص MSچگونه است؟

درصورت ایجاد این علائم و بعد از مراجعه به پزشک متخصص، معمولاً پزشک از شما درخواست MRI مغز می کند تشخیص اصلی MSبراساس یافته های MRI است که نقاط سفید رنگ در مغز بنام پلاک را نشان خواهد داد. آزمایش های خونی ، آزمایش مایع مغزی نخاعی و دیگر تستها برحسب تشخیص پزشک انجام خواهد شد.

درمان MS چیست؟

برای درمان حملات MS معمولاً از داروهای ضدالتهاب  تزریقی مانند کورتیکواستروئید ها استفاده می شود و در صورت بروز حملات خیلی شدید (که نادر هستند) تصفیه خون هم می توان انجام داد.

اما در مان دراز مدت MS که بایستی تا چندین سال ادامه یابد دادن گروهی از داروها است که به نام داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی گفته می شوند و گروه انترفرون ها مهمترین آنها هستند به تدریج داروهای دیگری که بیشتر سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند نیز به گروه دارویی MSاضافه شده‌اند که قدرت بیشتری هم دارند هر چند عوارض بیشتری هم ممکن است به بیمار تحمیل کنند بنابراین در در صورت عدم جواب به گروه اول داروها به بیمار داده خواهند شد. دارو های خوراکی هم اخیراً به درمان بیماری اضافه شد اند.