مجموعه مطلب اختلالات مغز و اعصاب

پارکینسون یک بیماری مربوط  به کنترل حرکات بدن است طوریکه در این بیماری روانی و سرعت حرکات کم شدن و عضلات حالت سفت و بدون انعطاف به خود می گیرند .

علائم اصلی بیماری پارکینسون چیست؟

علائم اصلی شامل:

• لرزش دست
  • سفتی اندام ها
  • کندی حرکات
  • کند صحبت کردن

معمولاً شروع پارکینسون با لرزش خفیف دست یا دهان، سفتی اندام ها، اشکال در بلند شدن از روی صندلی، دست خط ریز خمیده شدن قامت و صورت بی حالت می باشد.

لرزش دست معمولاً در 70%بیماران دیده می شود که از یک دست شروع شده و معمولاً در حالت بدون حرکت دست هم قابل مشاهده است و لرزش دست شبیه حالت پول شمردن دست می باشد. کندی حرکات یکی از مشکل ساز ترین علائم پارکینسون است. و این افراد در انجام کار های معمول خود نسبت به گذشته بسیار کند می شوند این افراد با کوچکترین هل دادن ممکن است تعادل خود را از دست بدهند و توانایی نگهداشتن تعادل خود و تغییر وضعیت ناگهانی را از دست می دهند. اندام های آنها معمولاً حالت سفت دارند و در خم و راست کردن دست یک بیمار پارکینسونی احساس خم و راست کردن یک لوله سربی به شما دست می دهد.

علائم دیگری هم غیر از علائم حرکتی، بیماران پارکینسونی را آزار می دهد.

• خواب نا آرام شبانه و خواب آلودگی روزانه.
  • اختلال صحبت کردن به صورت صوت آهسته و گاهاً نا مفهوم.
  • اختلال بلع.
  • اختلال حافظه که معمولاً چند سال بعد از شروع بیماری ایجاد می شود.
  • پوست چرب و پر از شوره

علت بیماری پارکینسون چیست؟

در واقع از بین رفتن تدریجی گروهی از سلول های مغز که در عمق مغز بوده و معمولاً هسته های قاعده ای مغز را تشکیل می دهند علت این بیماری است.

ماده اصلی که این سلول ها ترشح می کنند ماده ای به نام دوپامین است که در نبود آن علائم پارکینسون بروز می کند علت از بین رفتن این سلول ها معلوم نیست ولی یافته های علمی نشان می‌دهد که علت آن رسوب نوعی پروتئین غیر طبیعی در این سلول ها و مختل شدن عملکرد آنها می باشد.

تشخیص پارکینسون چگونه است؟

تشخیص عمدتاً با معاینه بالینی است و عکس برداری با  CTاسکن و MRI معمولاً نرمال است. گاهاً استفاده از برخی از وسایل پیشرفته مانند اسکن هسته ای می تواند در تشخیص زود رس کمک کند .

درمان بیماری پارکینسون چیست ؟

درمان اصلی دادن داروی حاوی دوپامین به بیماری است که نام لوودوپا گفته می شود.

این دارو باید تحت نظر پزشک و به تدریج داده شود زیرا که خود دارو می تواند عوارضی مانند توهم یا حرکات غیر طبیعی در بیمار ایجاد کند بعضی دارو های دیگر هم هستند که نقش کمک کننده  در درمان بیماری و نیز علائم غیر حرکتی بیماری دارند.

آیا جراحی نقشی در درمان بیماری دارد یا نه؟

در مواردی که بیمار به دارو جواب نمی دهد از تحریک عقده های قاعده ای مغز به وسیله یک دستگاه کوچک که پالس های الکتریکی ایجاد می کند و در قسمت عمقی مغز کاشته می شود استفاده می شود که می تواند علائم پارکینسون را تخفف دهد.

همچنین برداشتن بعضی قسمت های مغز در عقده های قاعده ای هم می تواند کمک کننده باشد ولی خیلی به ندرت این جراحی انجام می شوند.

آیا می توان از پارکینسون پیشگیری کرد؟